Moving Word Cursor

DashBoart

Friends...

Friends...

LoVe

Kelip-kelip

Assalamulaikum... Salam 1 Blogger

Wednesday, 2 November 2011

KAWAN???



Hmm... cakap pasal kawan... Zaman sekarang nie ada ke kawan yang sejati??? Kawan yang ada disisi kita dalam keadaan gembira, susah dan sedih... Memang susah nak jumpa kawan yang betul-betul kawan yang ada pada ketiga-tiga situasi tu kan.. kalau ada pun mesti tak ramaikan...  Kawan yang ada waktu kita gembira ramai la... Tapi kawan kita ketika dalam kesusahan, kesedihan??? Dimana??? Adakah kawan itu bertukar menjadi air mata??? Kerana waktu kita dalam kesedihan hanya air mata yang setia menemani... Kawan gembira ramai yang datang, tapi kawan yang menangis tak siapa ambil tahu...

Tapikan...
Zaman sekarang, kawan yang menjadi "TALAM DUA MUKA" dan kawan yang menjadi "BATU API" pun ada... Ape yang dorang fikir hanyelah untuk memecah belahkan kawan-kawan dorang sendiri... Bagus sangat ke buat macam tu??? Gebira ke kalau dapat buat macam tu dekat kawan-kawan sediri??? Janganlah jadi seperti kacang melupakan kulit... Kawan dah tolong tapi dibalasnye dengan menfitnah kawan tu yang bukan-bukan... Tak pun cerita sane-sini pasal kawan-kawan dekat orang lain... Kalau cerite tu yang betul tak pela jugak.. Tapi, nie tak cerite pasal keburukan kawan... Itu pun entah betul atau pun tidak... 

Engatlah...
Daripada menfitnah orang baik BUNUH je orang tu... Disebabkan dengki, sanggup menfitnah orang yang bukan-bukan... Orang yang macam nie kalau ada ramai kawan sekali pun.. Ia takkan kekal lame... Sebab kawan yang menjadi kawan sekarang, tak mustahil akan menjadi MUSUH satu hari nanti... Dan kawan yang difitnah, tak mustahil akan menjadi KAWAN SEJATI satu hari nanti... Belajarlah menghargai orang lain... dan ia takkan beri ape-ape kesan buruk sekalipun kepade kita... Insyaallah, kita akan menemui kawan yang sejati pada suatu hari nanti...
AMIN!!!



"Hargailah bila bersahabat,
Sayangilah bila bersama, 
Maafkan bila terluka, 
Rinduilah bila berjauhan,
Fahamilah bila keliru,
Nasihatilah bila terleka,
DAN
Tegurilah bila tersilap"



Suka? Like je okay

No comments:

Home Icon